måndag 6 juli 2015

Sol- och badhelg

Åh, vilket toppenväder! I fredags åkte vi till T-bryggan och gottade oss i några timmar, innan vi åkte hem och åt räkor och drack vitt vin (ja, den gamla klyschan....men det är ju gott!). I lördags började vi storstilat med en liten joggingtur, som planerat för mig men Fredrik hade visst fortfarande ont i hälen så han gick hem och googlade på stretchövningar istället. En breakfast for champions i skuggan efter det och sedan tänkte vi åka till Kämpinge och hänga på stranden hela dagen.

Yoghurt med jordgubbar och müsli och ett glas resorb.
Tänkte, som i att det var planen, men det gick sådär. Parkeringen vi alltid står på var full, och Fredrik ville inte parkera utanför någons trädgård så efter lite snurrande och dålig stämning åkte vi till Falsterbo istället. Och där fick vi plats! Det var inte sådär ljuvlig i vattnet som det brukar, det såg ut som att någon hade kört havet och all sin tång i en mixer. På kvällen beställde vi mat från Vespa, att stå i köket kändes inte aktuellt alls. Sedan låg vi i orangeriet och tittade på film medan det mörknade och svalnade.

Och igår då, så bestämde vi oss för att cykla till stranden istället. Så vi cyklade till västra hamnen, plockade upp frukost på Espresso House och fick en bra plats på Scaniabadet, Man ska visst vara ganska tidig för att få det, jag har aldrig sett så många människor där tror jag. Det var liksom kö på bryggorna för att bada. Inte så konstigt ändå, för där var det ljuvliga vattnet. 20 grader och klart och djupt. Eftersom vi var törstiga så stannade vi till på Salt och brygga och tog en öl och åt lite lunch.

Bästa utsikten medan man äter frukost.
Bästa utsikten medan man äter lunch.
Sedan cyklade vi hem och jag var helt slut av värmen så jag la mig på en filt i skuggan. Fredrik hade däremot energi kvar och klippte gräset. Jag kände mig lite i vägen, men inte mer än att jag hade tid att facebooka/instagramma om det.

Då föreslog en kollega att jag skulle flytta filten till den klippta sidan och be om ett glas kallt rosé. Bra idé, det satt som en smäck!


Sedan hände helgens enda köksinsats, jag stekte pannkakor och Fredrik rörde ihop jordgubbssylt. Nyttigt? Not so much. Gott? Jätte!

Och sedan väntade vi på det där ovädret, rabatterna behövde regn, jag behövde att temperaturen inne skulle sjunka några grader. Och jag hörde lite muller och regn och såg några blixtar innan jag somnade, sedan inget mer. Men när jag i morse kommenterade det till Fredrik, att det visst inte blev nåt av det där ovädret, så berättade han att det inte hade gått sova för allt blixtrande. Där ser man vad lite värme kan göra, jag var tydligen helt däckad. Katten var också ett levande bevis på hur natten hade varit, hon var helt dyngsur, Hon var nog ute när det började och vågade inte röra sig för att det var så otäckt. Nu återstår en vecka på jobbet innan det blir semester på riktigt.

Inga kommentarer: