torsdag 23 juli 2015

Semesterkick-off 2015

Vi inledde semestern med att åka till Österlen. För att äta, av det här inlägget att döma. Eller, först stängde jag av min telefon eftersom den höll på och jiddrade, och då hade jag visst inte bytt sim-pin på den så vi fick åka förbi mitt jobb och hämta koden innan vi kom iväg. Inte någon stämningshöjare direkt att behöva åka till jobbet innan semestern ens har börjat, och den sena frukosten på Olof Viktor blev istället tidig lunch.

När vi stod och valde mackor såg jag att de hade "rabarberdröm", en grej jag åt där förra sommaren och har tänkt på sedan dess eftersom den var så perfekt och jättejättegod. Vi slog till på vars en. Tyvärr hade de bytt recept så nu var den bara god. Allt ska man visst behöva göra själv, jag får experimentera med mousse utan en massa socker så ska jag nog knäcka den nöten till slut.

Rabarberdröm, den goda varianten. Den perfekta från 2014 var lite mindre och hade inte så tydliga lager.
Efter lite blandad shopping kom vi till slut fram till Blåsingsborgs gårdshotell där jag hade bokat gourmetpaketet. Mysigt ställe med väldigt tillmötesgående ägare, lite lyhörda rum och fantastisk mat. Det skulle vara fem rätter, men vi hann sluka ostbrickan innan den fastnade på bild, istället fick vi med en bonussorbet som skulle ställa om smaklökarna innan ost och dessert. Och brödet innan maten var nästan det godaste av allt, ett smörstekt surdegsbröd med ett smör smaksatt med brynt lök och ost.

Kräftskagen. 
Fisk på inställsam ärtkräm.
Oxfilé med årets första kantarell och lite annat gott, t ex potatiskakan som smälte i munnen. 
Äpplesorbet med chips Är man ett stenkast från musteriet så är man. 
Jordgubbsglass på kokosbotten i chokladkopp som smälte av chokladsåsen de hällde på. 
Mätta och nöjda efter nästan ett helt vinpaket till det så tog vi en promenad till Kivik och tillbaka, det behövdes efter den middagen.

Dagen efter åkte vi till Knäbäckshusen och promenerade på stranden, men det blev inget bad för det var max 14 grader i vattnet. Vidare till Mandelmanns trädgård men det var kaos för att komma in med bilen och sedan ville de ha betalt även om man bara skulle gå in och ta en snabb kaffe så vi skippade det. Lunch istället? Jodå, vi åkte till Kafferosteriet som ju inte alls är känt för sitt kaffe utan för sina pizzor.



Sedan var vi mätta igen och begav oss hemåt för att hinna cykla till yogan i Pildammsparken. Den här gången var en reporter där och fotade och skrev, och Lisa som läraren heter pekade ut oss som några som har varit med några gånger. Här kan man läsa den artikeln, titta på oss i någon slags krigarposistion (sänk axlarna Fredrik!) och se hur vi citeras som om vi vore en person. Det bjuder vi på. Och, det där är en av de snälla positionerna så hon tog fasta på att vi sa att hon bara fick ta kort på oss när vi såg snygga ut.

Inga kommentarer: