torsdag 15 maj 2014

Kontrasternas Amsterdam

Om det inte har framgått redan så gillar jag verkligen Amsterdam. Samtidigt som jag verkligen ogillar deras coffee shops och Red light district. Jag förstår bara inte hur det kan förekomma i ett modernt land i en modern stad.

Innan jag kom dit trodde jag nog att det skulle finnas några ruffiga kvarter i utkanten av stan, ett för knark och ett för prostitution typ. Men nej, det genomsyrar hela staden. Red light district ligger mitt i gamla stan, i gamla fina hus är det plötsligt en röd lampa som signalerar vad som finns att köpa där, och någon som visar upp sig i ett skyltfönster. Mitt på dagen, med blandad publik. Allt från barnfamiljer som jag antar har en del förklarande att göra till stora grabbgäng som dreglande köar till klubbar med peep shows. I ett fönster satte en lättklädd  kvinna en kudde framför ansiktet, hon var väl trött på pekandet och fotograferandet. Coffe shops finns precis överallt, precis som de uppenbart slitna cannabisknarkarna. Det är t ex mycket lättare att hitta knark än kaffe.


Det går såklart att argumentera att alkohol egentligen orsakar mer skit än marijuana, och att det är säkrare med kontrollerad prostitution, men jag får ändå bara en väldigt dålig smak i munnen. Dessutom trodde jag att marijuanan höll sig på coffee shopsen, men det gick att köpa varianter i jourbutiker och på marknader. På en marknad försökte de sig till och med på lite marknadsföring för cannabisklubbor (som förresten ser exakt likadana ut som godisklubbor vilket måste ha orsakat mer än en olycka) och hävdade att man skulle bli hög som ett flygplan för bara några euro. Vi såg även kakor och kaffe, om man nu föredrar det. På blomstermarknaden fanns det startkit, för de som hellre odlar själv.

Inga kommentarer: