tisdag 25 mars 2014

Vårfrudagen/våffeldagen

Idag ska man äta våfflor! Det står i kalendern. Jag är mycket besviken på att inte google har en våffel-google-doodle idag, de uppmärksammar ju ca alla andra dagar.

En av mina nya favoriter på sydsvenskan bjuder på ett våffelrecept med bubbelvatten och grädde, det ska vi prova på efter en  löplufsrunda ikväll. Den andra nya favoriten? Kulturkoftan, som är jätterolig! Särskilt när hon berättar att hipsters inte kan ha katt för att de inte klarar det rent känslomässigt. Hur som helst, våfflor var det ju!

Bild lånad från bloggposten i receptlänken ovan. Mmm!
Jag tänker att man börjar med en matvåffla med lax, creme fraiche, rödlök och rom, och följer upp med en efterrättsvåffla med sylt och grädde. Japp, det är sånt jag plågar mig med att tänka på på lunchen när jag fastar.

3 kommentarer:

Karin sa...

Själv räknar jag med våfflor på barnets Fritds idag. Tvivlar på att det finns bubbelvatten eller grädde i smeten dock. Men man har ju blivit överraskad förut! Jag kan dock inte förstå det där med matvåfflor, i alla fall inte på samma dag som efterrättsvåfflor. Antingen eller, tycker jag, och då blir det såklart syltvarianten!

tojis sa...

Nä jag har aldrig provat, det är nog mest en ursäkt för att få äta våfflor till middag :-)

tojis sa...

Mm, bra recept! Blev bra även med smultronvatten :-)