tisdag 29 december 2015

Matlagningsfri nyår coming up

Ibland gillar jag verkligen att laga mat med allt vad det innebär att planera och handla, hacka, smaka av och fixa. Och ibland är jag helt ointresserad och vill bara äta ute eller hämta mat eller ta en macka. Nu är jag t ex helt ointresserad, och därför har vi beställt mat från Osteria qui till nyårsafton. Bra beslut! (återstår att se om jag tycker samma efteråt)

Men tydligen ville jag ändå laga lite mat den här veckan för just nu har jag ett experiment i ugnen. Fläsksida som har snabbrimmats och nu ska confiteras på 100 grader i 10 timmar eller så. Jag har aldrig confiterat något innan men internet säger att det är det absolut bästa sättet att tillaga fläsk. Till det blir det nog kål i stekpåse som Ernst har berättat för Cristel om, som sedan har berättat för mig. Och potatis- och jordärtskockspuré. (återstår att se om internet hade rätt om det där med fläsket)

3 kommentarer:

tojis sa...

Jorå, det var galet skönt att inte stå vid köksbänken mer än en kvart, men maten var bara precis ok. Den hemmagjorda pizzan vi åt igår var t ex otroligt mycket godare. Nästa gång blir det bubbel och skaldjur, bara det.

Ulrika sa...

Och vi satt i en stuga skogen utanför Vemdalen och bestämde oss för att hemgjord pizza var ett bra val som nyårsmiddag ;-) #lättroade

Karin sa...

Gissa vem som fick räkfrossa igår! Tur jag har ett barn som älskar skaldjur. Håller i övrigt med, gillade soppan bäst, näst efter att slippa någon som helst ansträngning.