Jag vet inte om det är likadant överallt i Kina, men i Shanghai så är varenda taxibil en VW Santana. Snacka om lyckad införsäljning, för det kryllar av taxibilar. Det verkar vara bra kvalitet för bilarna ser gamla ut men rullar och rullar. Inne i bilen är förarsätet omgivet av en massa plast med reklam på, och i resten av bilen är det vit överdragsklädsel över sätena. Tyvärr utan att de har orkat göra plats för bältet så man ser att det finns där men kan inte använda det. Och är det nånstans man gärna vill spänna fast sig så är det i Shanghai för jäklar vad de kör! Snabbt och galet, med filbyten åt alla håll (oftast 3-4 filer).
När jag var i Shanghai första gången (2005?) funkade det så här: man vinkade enkelt till sig en taxi, satt sig i baksätet, visade en lapp med kinesiska tecken som visade vart man skulle, suckade över att det inte gick att ta på sig bältet och lyssnade på uppspelningen av "hello passenger, welcome to take my taxi", tittade på den stora flaskan med vätska chauffören hade och undrade om det var en bärbar toalett eller kanske te, när man var framme efter en ibland mardrömsliknande färd kollade man på taxametern och betalade, den lilla rösten påminde om att man skulle komma ihåg att ta sin växel.
Och hur funkar det 2012 då? Jo, om man ska åka från ett hotell så att nån annan vinkar in taxin är det ungefär som innan, men utan automatiserad röst och med bättre engelskakunskaper. Men om man ska fixa en bil själv blir det lite svårare, för nu har de kommit på att man kan luras, de där taxichaufförerna. Det kör omkring bilar med gröna skyltar, röda skyltar och släckta skyltar...och då kan man lätt tro att det ska betyda nånting, men nä. Ingen vill ta en körning. Då hittar man en parkerad taxi och en massa folk, men när man kommer fram så är taxin låst och tom, och de enda som vill prata är svarttaxichaffisar som står med miniräknaren i högsta hugg och vill ha 4-5 gånger så mycket betalt mot vad det kostar att åka på taxameter. Till slut gav vi upp, prutade ner det till hälften och sa att vi inte ville åka svarttaxi utan en riktig. Jamen då visar det sig att svarttaxichaffisens sidekick är den som kör den riktiga taxin, och nu kan han tänka sig att köra, när han får mer betalt och inte behöver sätta på taxametern. Hmpf, jag känner mig kränkt!
tisdag 17 januari 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Försöker mentalt nu intala mig att jag alltså inte behöver åka till Shanghai utan gott kan hålla mig hemma. Lyckas inte riktigt med det.
Har också ett par värderingfrågor på temat "bra eller dålig människa" respektive "räknas/räknas inte som träning". Litar på dina bedömningar.
1. Vi pratade ju om att det var en mycket bra idé att gå och lägga sig tidigt. (=bra människa). Var går gränsen? Och räknas det om man s a s försover? Ingen människa räknar ju Backmans förätningar som att de inte skulle vara en rejäl måltid, så nog borde väl 3 timmars sömn i dotterns säng räknas som att man gått och lagt sig?
Och om man då, rent teoretiskt, försover 3 timmar för att sedan gå upp och sortera tvätt, jobba lite och sedan inte kunna somna förrän kl 2, har man då gått och lagt sig tidigt? ("Ja" hade varit ett bra svar.)
2. Du definierar ju träning som att man måsta byta om för att det ska räknas. Jag ligger ju sjukt risigt till för att kunna räkna nåt som träning typ det senaste året/åren. Så nu undrar jag: Om man nöjer sig med att ta av kläderna, kan det räknas som att byta om? (Även här hade "ja" varit ett bra svar.)
Ja. (eller...det är bättre med för-sovning än utan. Vad gör du utan kläder?)
Ja, du vet. Utan kläder, svettig och med hög puls.
T ex som man blir på kallbadhuset. Jag får skithög puls av att basta. Räknas numera som träning!
Skicka en kommentar